Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

tisdag 17 januari 2017

Januarinöje


Idag var det riktigt råkallt. Ingen trevlig vinterdag, i mitt tycke! Imorgon blir det bättre. Då blir det utflykt till Formex. Inomhus!

Formex är en fackmässa för handlarna och här kan man hitta allt. Jag har aldrig köpt in så mycket eftersom jag ju satsar på växter och växtstöd från Kullagården i första hand, men här har man möjlighet att hitta nytt och spännande och möta producenter som man aldrig skulle komma i kontakt med annars. Självklart letar man också upp dem som man brukar handla av.


Fler vitsippor som lyser upp i vintermörkret!



Anemone nemorosa 'Multiplicity'



Anemone nemorosa 'Dark Leaf' är en vitsippa som har mörka blad. Vartefter säsongen framskrider blir bladen grönare men de får aldrig den vanliga vitsippsgrönskans färg.


Anemone nemorosa 'Vestal'
Den här vitsippan har breda ståndarsträngar i mitten av blomman så att den ser dubbel ut.



Anemone nemorosa 'White Cup'
härstammar från Sydeuropa. Den har strålande vita blommor, ofta skålformade och korta guldgula ståndare som får blomman att likna ett stekt ägg. En förtjusande sort som blommar senare än andra sorter. En alldeles speciell sippa.



Dags att krypa till sängs! 
Synd att man inte kan bestämma vad man ska drömma om!
Natti!😴

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar