Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

måndag 6 juni 2016

Nationaldag och solsken

I fredags satt jag vid lilla dammkanten och slungade vatten över axeln. Låter det konstigt? Tja, det är på det sättet jag gör rent i vår lilla pöl, som egentligen är lite för liten för att kallas damm. Jag spolar i nytt vatten och så iväg med lortvattnet som har samlat på sig mycket av gamla växtdelar under vintern. Mer nytt vatten och efter en timme eller så brukar det vara ganska rent i pölen. Vädret var perfekt för vattenpyssel och jag hade faktiskt planerat, för jag visste att vädret skulle bli svalare.


Det är ljuvligt att ha ett gullregn vid altanen. Man kan stå inuti trädet och njuta av doft och humlesurr.

I lördags var det ok, tycker jag, men igår frös jag faktiskt stundtals här på Torvan. Flieströjan åkte på och av hela dagen. I solen var det ju varmt men ack så kyligt det var i skuggan och vinden. Oj, vad det blåste! Nåja, jag ska verkligen inte klaga, jag har haft en jättehärlig helg med trädgårdsfix och trevliga kunder!



Lönnen, 'Orange Dream' som står nästan i tomtgränsen mot grannen har tappat den orange ton som den har när bladen är alldeles nya. Nu är den lysande gulgrön.



Enkianthus campanulatus, klockbusken, har vuxit sig riktigt stor. Den har aldrig blommat så rikligt som i år och den uppskattas av många!


Nästa lördag 11/6, har jag bestämt att jag ska ha Torvan stängd, utom för de två bussar med trädgårdsentusiaster som ska komma. På söndagen 12/6, kommer det att vara öppet som vanligt.



Jag önskar er alla en riktigt trevlig nationaldag!
/pia


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar