Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

söndag 20 september 2015

Öppet på Torvan idag

Tre öppetdagar kvar på Torvan innan vi stänger för säsongen. Idag och nästa helg är det öppet, sedan får det vara för i år. Jag har massor att fixa med innan snön får komma, så trädgårdsarbete blir det i alla fall minsann. Tusentals krukor ska placeras på lämpliga ställen för bästa överlevnad och mycket ska dessutom krukas om innan vinterplaceringen. Jag hoppas på en låååång varm höst!

Men först ska jag sälja underbar vår- och försommarblomning till er som kommer till Torvan. Jag har ett jättestort sortiment på lökar och knölar. Här finns tulpaner, narcisser, allium, våririsar, hundtandsliljor, krokusar. Det som jag nog har mest varianter av, är tulpaner. Jag älskar tulpaner!


Tulipa 'Exotic Emperor' en lite lägre tulpan, 30 cm hög, en av mina favoriter! Finns till försäljning.


Många väljer bort tulpanerna eftersom det finns fyrbenta vänner som betraktar tulpaner som fantastisk föda, men jag har väldigt bra erfarenheter av att sprida ut blodmjöl.




Tulipa humilis 'Tète à Tète', en 10 cm hög tulpan som är som små pioner mot den vårmörka
jorden. Också en klar favorit! Finns tyvärr inte till försäljning i år.



Tulipa 'Lady Jane', Sååå  vacker! Finns till försäljning.

I mars gick jag ut med min blodmjölshink och en liten planteringsspade och lade blodmjöl på marken runt tulpanerna som precis hade kommit upp. Det är väldigt viktigt att man gör detta tidigt! Blodmjölet ligger kvar länge, även fast det regnar och snöar. Det ligger kvar som en liten tunn "kaka" på marken runt godiset och det luktar fara för hare och rådjur. Blod!



Jag var ute fyra gånger allt som allt under perioden mars-maj och jag fick behålla ALLA tulpaner.

VÄLKOMNA
 till Torvan idag 
20 sept. kl. 11-15!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar