Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

tisdag 25 augusti 2015

STÄNGT på Torvan i helgen 29-30 augusti!

I helgen som kommer har vi stängt på Torvan!
Stängt den 29-30 augusti alltså!


Jag gillar murgröna. Mycket! Jag har många olika varianter av Hedera helix. Bladformerna varierar och storleken likaså. De är välsignat snälla och skötsamma dessa dagar när det måste vattnas så infernaliskt mycket. Det är TORRT i trädgården!











Murgrönorna har visat sig vara mycket härdigare än vad jag har trott. De klarar Tullingeklimatet utmärkt. Men jag faktiskt inte testat en enda brokbladig sort, de brukar vara känsligare.


Den lilla nävan Geranium sessiliflorum subsp. novaezelandiae 'Nigricans', är också en tålig en!



Den verkar klara hur mycket torka som helst! Man måste titta nära om man ska se den. Det är lätt att missa den lilla sötnosen, som trycker sig tätt intill marken, med sitt chokladbruna bladverk.




Ha en trevlig kommande helg! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar