Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

söndag 26 juli 2015

Lite av varje


Cornus alternifolia 'Argentea' har växt mer än vad jag trodde att den skulle göra. Nu måste jag ta fram storsaxen. Egentligen trodde jag inte, om sanningen ska fram, att den skulle överleva. Självklart placerade jag den där den inte får det utrymme den behöver. Jag måste nog gallra i det som omger den också.

Nu är det JAS-tid, (juli, augusti och september) och det innebär att det är en bra tid att gallra, såga och klippa i det vedartade i trädgården, och det har jag gjort de senaste dagarna. Utanför häcken ligger en trist hög med grenar, men det är inget att göra åt. Den kommer att få ligga där ett tag. 

Jag har roat mig med att klippa buxbomen också. Lite sent, men jag hann inte innan semestern och nu är det ju perfekt egentligen, inte en solstråle i sikte! Buxbom får inte klippas i solsken. 



De insektsätande växterna har inte fått den värme och sol de vill ha denna sommar, men Droceran ser fin ut. Om man tittar nära så ser man massor av små insekter som har fastnat på de klibbiga håren som täcker plantorna. 

Andra ståtar i sina trädgårdar med fina växthotell, jag gör tvärtom, jag planterar växter som är dödliga för insekterna. Hm.....



En underbar viva som blommar nu är den högresta sommarvivan, Primula florindae. Den vill ha mycket fukt, och det får den i år. (Finns på försäljningsbordet.)



Dagliljorna på försäljningsbordet har börjat att slå ut. Här är den ljuva babyrosa, Hemerocallis 'Lullaby Baby'. Jag öppnar Torvan igen, efter högsommaruppehållet, den 8 augusti. Då kan ni välja bland många underbara dagliljor. Dagliljor får aldrig liljebaggar!



Avslutningsvis vill jag visa en av mina rosor, 'Gerbe Rose' som svingar sig i gullregnet framför altanen. Rosorna i år är fantastiska här på Torvan, och jag har hört att det är likadant på andra håll. Det beror antagligen till en del på att de har fått den fukt de faktiskt vill ha.

Välkomna till Torvan den 8:e och 9:e augusti kl. 11-15!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar