Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

onsdag 13 maj 2015

Lundens skönhet... och växtstöd så klart!

Just nu blommar så mycket underbart i lunden. Maj är en ljuvlig månad även när det regnar!



Alla hundtandsliljor är underbara! Och det finns många arter och namnsorter. Erythronium 'Pagoda' är fantastiskt blomvillig och lättodlad, en skönhet som jag verkligen kan rekommendera.






Trillium, treblad, är också underbara! Detta är Trillium albidum och en av mina favoriter. Lättodlad.




Lunddockan, Glaucidium palmatum, en skönhet från Japans skogar. Med sina snövita, lite fladdrande gracila blommor är den en drottning i lunden. Den finns i lavendelrosa också.

Hittills har det varit en sval månad och det kan kännas lite snopet när vi har väntat på sol och värme så länge. Men det finns ju fördelar med det svala vädret, blomningen varar mycket längre och det är absolut något som jag är glad över.



Till helgen kommer det ha fyllts på med växtstöd här på Torvan. Vi får leverans av en del av standardsortimentet från Kullagården imorgon och det ser jag fram emot! Jag är stolt över att kunna erbjuda Kullagårdens fina stöd till våra kunder!!


Välkommen till Torvan
 lördag-söndag 
kl. 11-15!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar