Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

torsdag 22 januari 2015

Ramonda myconi



Blommorna hos Ramonda myconi liknar saintpaulians.


Ramonda myconi, spansk ramonda, är en underbar växt som man hittar i Pyrenéerna. Pyrenéerna är en bergskedja i sydvästra Europa och den avgränsar Frankrike från Spanien. Bergsystemet utgörs till stor del av kalksten. Här hittar man Ramonda myconi i skrevor som skyddar bladrosetterna. De trivs i ett väldränerat läge och de avskyr fukt i bladrosetten.






Här på Torvan i Tullinge finns ingen kalk och heller inga klippskrevor. Däremot kan jag erbjuda mina ramondaplantor ett läge i torvblock. Torven är ju sur, Ph-värdet är alltså lågt, men det bryr sig inte Ramondorna om. De trivs bra ändå! Mina plantor står i förhållandevis skuggigt läge men jag vet att de trivs jättebra om de får sol. Mina får nöja sig med bara lite sol eftersom jag tycker att det är lättare att hålla plantorna vackra i ett skuggigt läge. Bladverket blir ganska lätt brunt, om det blir torrt. Visserligen dör de inte av torka, åtminstone inte lätt. De kryar oftast på sig snabbt, när de får vatten igen, men bladrosetterna ser trista ut efter en torkperiod.




 Jag älskar de rynkiga och håriga bladen i rosetterna!






Jag gröper ett hål i sidan av ett torvblock och stoppar ner plantan som då får ett läge där fukten inte blir liggande kvar i rosetten. Det är extra viktigt under höst och vinter för då kan vi ha ett riktigt slabbigt väderläge här i Sverige.

Om man planterar växter i torvblock så ska man tänka på att de kan behöva få extra näring, för torvblock är inte bara sura, de är mycket näringsfattiga också. Det har hänt att jag har glömt att strö näring runt plantorna och då har de inte velat blomma det året. Den näring som jag brukar använda är Chrysan och jag pudrat lite runt plantorna två gånger under växtsäsongen.





Om man vill så ramonda, så ska man beväpna sig med ordentligt tålamod. Plantorna är yttepyttesmå under det första året och rotsystemet är litet, så det kan vara lite svårt att få dem att överleva så länge  att de hinner att bli fullvuxna. De växer långsamt!


I maj kommer Ramonda myconi att finnas till försäljning på Torvan. 

Välkomna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar