Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

lördag 18 oktober 2014

Glödande sorgligt

Ingen kan förneka att det är VACKERT där ute. Men man kan heller inte förneka att det är lite sorgligt med allt det vackra.

Nu ska snart naturen "sova" en stund innan den vaknar med full kraft, helst så tidigt som det bara är möjligt!

Jag gillar hösten! Absolut! Men jag avskyr det som kommer efter. Vintern!
Vintern ska komma så sent som möjligt och våren så tidigt som möjligt. Ett par tre veckor mellan höst och vår är lagom!


De vackra och speciella bladen på Liriodendron tulipifera, tulpanträdet. 






Den namnlösa astern har slagit ut och det är något extra värdefullt över de växter som blommar så här sent,



Även om jag är lycklig och fascinerad över att Podophyllum 'Spotty Dotty' har en andra blomning som har pågått sedan i augusti så börjar jag bli orolig. Hur ska detta gå? Tänk om den blommar ihjäl sig?!



Det finns andra värden hos växter än blomning:


Tsuga canadensis 'Jeddeloh' möter Acer palmatum 'Garnet'.






Acer pseudosieboldianum






Självsådd Azalea



Acer palmatum 'Dissectum'




Acer griseum, kopparlönn


Låt oss nu njuta av den härliga hösten!

1 kommentar:

  1. Det känns nog lite sorgligt med höst, som kan vara jättefin med alla färger. Det är också rätt skönt med ett avbrott i trädgårdsarbetet , men man kan få lite abstinens när det inte går att vara ute och gräva i jorden. Ha en fin helg. Carita

    SvaraRadera