Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

lördag 9 augusti 2014

Det värsta eller det BÄSTA är nog över

Augusti har gjort sitt intåg och den värsta, eller om ni så vill, den bästa värmen, är antagligen över. Vi har haft en vidunderligt fantastisk sommar, och än är den inte över. Augusti och september kan vara härliga, soliga månader.


Nu är sammetshortensians tid!

Jag kan inte komma ihåg att vi har haft en sommar med så här lång, oavbruten tid med vackert väder. Underbart är kort brukar man ju säga, men inte i år. Underbara långa och lata sommardagar har förflutit och trädgårdsarbetet har nästan bara inneburit vattning. Så mycket mer har jag varken hunnit eller orkat. Det har nog varit likadant för många denna sommar.

Under veckan, som faktiskt har varit lite svalare än de tidigare, har jag konstruerat ännu en liten myr som jag planterat bland annat flugtrumpeter i. Lite stillsam ogräsrensning och krukning av nya plantor ha jag också hunnit med.





Sarracenia 'Juthatip Soper', flugtrumpet

Imorgon ska jag nog fylla, och plantera i det nya tråget. Kom gärna hit och titta både på mitt pyssel och på alla härliga nya plantor som står och väntar på er.

Igår ställde jag upp den otroligt vackra nya Brunnera 'Sea Heart', en kaukasisk förgätmigej som är en förbättrad 'Jack Frost'. Bladen är glöder i solskenet och blommorna kommer att ha en lätt rosa ton när de är nya och som sedan övergår till förgätmigejblått.

Men det finns mycket mer som jag tror kan locka.Vad sägs om fem olika sorters solhattar, tre olika sorter hakonegräs, Geranium 'Summer Skies' och den nya häftiga anemonen som blommar superlänge, Anemone 'Wild Swan' och mycket annat? Gör en liten söndagsutflykt och kom hit vettja!



Echinacea 'Green Envy' solhatt

Välkomna till Torvan 
söndag 11-15!

1 kommentar:

  1. Sammetshortensian är verkligen helt underbar! En sån måste jag nog skaffa på sikt:-)
    Kram!

    SvaraRadera