Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

måndag 11 augusti 2014

Liljor och klematis

Det blev en mycket trevlig helg! Vädret var toppen och det kom många besökande till Torvan! Jag hann inte plantera i det nya tråget men det kan jag göra vilken dag som helst.

Idag har jag haft en riktigt lat dag. Det regnade på förmiddagen så jag hade anledning att inte gå ut, men senare på eftermiddagen så var jag ute med kameran.



Lilium 'African Queen'

Just nu blommar liljor och klematis och efter allt regn som vi faktiskt har fått så är det frodigt och fint i trädgården. Lilium 'African Queen', doftar fantastiskt när man går förbi och särskilt under kvällarna så kommer fina pustar, osynligt svävande. Vacker är hon också! African Queen är en lilja man "måste ha", i alla fall jag!



Lilium lancifolium 'Flore Plena', dubbelblommande tigerlilja

Den dubbla tigerliljan är också en skönhet, tycker jag. Den är så fin när den vecklar ut sig och verkligt praktfull när den är fullt utsprungen. Jag föll pladask när jag såg den första gången och självklart har jag köpt in dem till försäljning.






Vi har en stor Clematis 'Betty Corning' stående vid husväggen. Betty är en favorit, verkligen! Jag tror att hon är en viticella-hybrid och viticellorna är kraftigväxande och snälla. Det är åtminstone min erfarenhet.



Clematis 'Betty Corning'



En frösådd som jag aldrig vetat namnet på.




Här är en lysande blå klematis som jag borde veta namnet på, men jag har glömt. Kanske jag kan hitta det om jag letar mer. ELLER, kanske någon av er vet?







Ha en riktigt trevlig vecka! Vi kanske ses i helgen? 

Torvan kommer att vara öppen lördag-söndag 11-15

VÄLKOMNA!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar