Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

onsdag 25 juni 2014

Tusen trädgårdar


Pionen 'Svarte Petter' solar sig.

Snart är det dags för Tusen trädgårdar. Det vill säga, det kommer att vara massor av trädgårdar i Sverige, öppna för besök för alla som vill se och inspireras av andras privata, och också offentliga, trädgårdar. På söndag ska det ske. Många är de trädgårdsägare, som just nu febrilt, rensar ogräs.

Tusen trädgårdar

Jag ska också rensa lite till, men igår var jag mest varit sysselsatt med att bygga en ny blötbädd. Näe, den är inte klar men jag hoppas att jag ska hinna göra den klar samt plantera i den och rensa hela trädgården och städa undan alla krukor som ligger både här och där och.... Det blir väl som vanligt, jag hinner det jag hinner och får fuska med det andra.


Sarracenia purpurea, (flugtrumpeten) håller på att slå ut i min pytte-myr.



Det är väldigt fint i trädgården. Jag har hunnit att rensa en del också. Det är ett sådant trevligt arbete! I alla fall om det inte är övermäktigt mycket ogräs, och det är det inte.



Mitt kära fräkniga fotblad Dotty.


Försäljningsplantor av 'Spotty Dotty'

På söndag ska jag visa bl.a. det stora fotbladet, Podophyllum 'Spotty Dotty' som precis har börjat att blomma. Jag har roat mig med att räkna blommorna och det är 77 blommor och knoppar i år. Förra året njöt jag av 18 stycken. Det är en fantastisk planta och den är väl värd att visas!



Paeonia 'Raspberry Sundae'

Välkomna till Torvan på söndag kl. 10-17,

en av tusen trädgårdar

2 kommentarer:

  1. Min 'Spotty Dotty' som jag köpte av dig förra året har också knoppar nu:-)
    Hoppas du får många besökare till helgen. Själv åker vi förmodligen till Oxelösund och Nyköping på söndag.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. SÅ trevligt att höra att hon sköter sig så fint!!! Tack Nora!
    Kram!

    SvaraRadera