Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

fredag 23 maj 2014

Trädgårdar på Irland

Jag har varit på Irland och njutit av trädgårdar och växtlighet av en annan typ än den svenska. Se palmen framför ett av de stora växthusen i den Botaniska trädgården i Dublin. Klart att de kan ha andra växter än vi när de har som lägst 3-5 minusgrader under vintern. Orättvist eller hur! Surt sa räven!


Här kommer bilder från Botan i Dublin, det allra första stoppet på en underbar vecka tillsammans med trädgårdsamatörer från olika delar av Sverige. 



Jag vill gärna visa er de söta änderna som jag fotograferade på Botaniska Trädgården i Dublin. Mamman var totalt orädd fast jag bara stod på ett stegs avstånd från den lilla familjen. Ibland öppnade hon ett öga för att kontrollera att jag stod kvar och inte närmade mig, men det var helt ok att jag stod där jag stod.



Sockersöta ungar!






Det största näsduksträd (Davidia involucrata), jag någonsin sett! Vi var många som stod och tittade!




Jag gillar verkligen fotblad. Här är Podophyllum pleianthum som har sitt ursprung i Kina.






Här är en jättestor Rhododendron yunnanense, ett träd, som var fantastiskt i sin blomning men också imponerande för att det var så stort. Då visste jag ännu inte vad som väntade i andra trädgårdar som jag skulle få se. Jag har sett gigantiska rhododendron under veckan som jag varit borta.



Men nu är jag hemma och den här helgen är Torvan öppen igen. 
VÄLKOMNA!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar