Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

måndag 26 maj 2014

Skomakaren har stängt men Torvan kommer att ha öppet till helgen!

 Tulipa ’Orange Princess’

En ny favorit bland tulpanerna är denna skönhet på stadiga mörka stjälkar. Tulpaner är underbara och det tycker rådjuren också! De är värda en hel del bekymmer, ja inte rådjuren utan tulpanerna, så klart!






 Den ljuvt gracila sommarsnöklockan, Leucojum aestivum blommar just nu.




Cypripedium 'Victoria' som jag kostade på mig förra året men som tyvärr inte blommade då, ståtar just nu med tre blommor. Det hade jag inte vågat hoppas på. Så kul!

Jag har fortfarande några guckuskor till försäljning. 'Gisela' blommar dessutom (med flera blommor).




Narcissus bulbocodium var conspicuus är så otroligt söt att man måste stå och titta länge på dem. Så små och nätta narcisser, men absolut inget man går förbi eftersom de lyser så glatt nära marken.

Är det förresten någon av er som vill ha nyhetsbrev med min löklista i sommar? Mejla mig din adress så ska jag se till att du får den när den blir klar. Det kommer att finnas mycket kul i den.




Varje år fotograferar jag Moskvas skönhet, Syringa 'Krasavitsa Moskvy'! De rosa knopparna som vecklar ut sig till snövita dubbla blommor är verkligen en skönhet! Doftar fantastiskt gott gör hon också!



Bredvid henne står Syringa 'Maiden's Blush'. Hon slår ut lite tidigare och matchar på ett perfekt vis Moskvas skönhets klotrunda, rosalila knoppar. Ibland lyckas man!


Slutligen, en snart utslagen blomma på min buskpion. Nu är det vackert i trädgården! Och jag är lite glad över att smhi varnar för vädret ska bli lite kyligare. Det blir perfekt, för då kommer blomningen att vara längre.


Kanske har hela buskpionen slagit ut lagom till helgen när Torvan är öppen.

Välkomna lördag och söndag kl. 11-15!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar