Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

söndag 20 oktober 2013

Höst

I helgen har jag fortsatt höststädningen där ute. Det är massor att göra innan snön kommer och jag har varit flitig i veckan som gått. Många, många krukor har fått sin vinterplacering men mycket återstår ändå att göra.


 
 

 
 



 Jag har tittat på smhi:s 10-dygnsprognos och den ser lovande ut. Tisdag och onsdag kommer det en värmebölja. Skojar bara... men det blir faktiskt mildare.

Ny jord har införskaffats och mannen undrade om den räckte efter att ha lastat av den. Hmmm.... sånt kan man inte veta, blev svaret han fick. Stackarn!





 
 
Det finns innejobb att göra också! Jag sitter med långa plantlistor och funderar och drömmer om vad som ska köpas in till nästa år. En hel del nya spännande växter finns på mina listor! Och lite måste nog strykas, men bara lite! Egentligen är faktiskt hösten och vintern underbar med alla drömmar som dröms.

Vårblomningen drömmer jag självklart om...

 
Blåsippa i höstlöv



Frösådda Rhododendron

men nog oroar jag mig lite också. Kanske inte för tulpanträdet, Liriodendron tulipfera. Det har klarat sig fint i många år nu.


 
 
 
 


Men Araucaria araucana, apträdet eller brödgranen (kärt barn har många namn), är jag väldigt orolig för. Förra vinterns myckna snö gjorde att den klarade vintern utan några skador alls. Det lär inte vara något att hoppas på för i år.


 
En mild vecka önskar jag er alla! 
 

2 kommentarer:

  1. Plantlistor är spännande! Du hittar säkert mycket fint, precis som du brukar!
    Själv längtar jag redan till vinterns frölistor:-)
    Jag håller tummarna för att ditt apträd skall klara den här vintern också!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. TACK Nora! Jag behöver alla tummar jag kan få!
    Kram!
    /pia

    SvaraRadera