Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

måndag 16 september 2013

Två växter för torvblock

 Jag får ibland frågor om vilka växter man kan placera i torvblock. Jag har en del växter i mina torvblock, inte så många men en del. Innan man planterar direkt i torvblock ska man veta att torven är näringsfattig och en del växter behöver tillskott av näring. Jag pudrar i så fall lite Chrysan runt växten i början av växtsäsongen. Torv binder vatten utan att dränka växtens rötter vilket är en utmärkt egenskap men det tar också lång tid för torv att tina på våren.
 
 De två växter som jag ska presentera för er får ingen extra näring av mig.
  



Selaginella helvetica, schweizisk mosslummer växer i ett av mina torvblock. Blocket står i en lätt norrsluttning och solens strålar når aldrig dit. Det tycker lummern om eftersom den vill stå i jämt fuktig miljö.






En pyttemynta, Mentha requienii, korsikansk mynta, sitter i torvblocket bredvid. Den tycker också om det lätt fuktiga läget. Härdigheten på Mentha requienii är lite dålig men det har gått alldeles utmärkt här på Torvan i zon III-IV. Det skyddande snötäcket under vintern hjälper.





Denna låga mynta växer vild på Korsika och Sardinien och på fastlandet i Frankrike och Italien. Den liknar hemtrevnad, Soleirolia soleirolii, med sina runda små blad men när man tar på den sprider sig  den mest underbara starka myntadoft. Det ska gå att använda den i matlagning men det kommer inte att hända här hos mig. Jag skattar den högre som prydnadsväxt än som krydda i matlagningen.



 

1 kommentar:

  1. Myntan har jag ju både sett och känt doften av, men den den första växten har jag lyckats missa när jag varit hos dig. Om du råkar ha dessa till försäljning nästa sommar så är jag spekulant.....jag har ju sisådär 120 torvblock nu att plantera i:-)

    Kram!

    SvaraRadera