Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

söndag 29 september 2013

Sommarens sista suck




Det har varit en härlig helg! Jackan har åkt av när solen har tittat fram och på när den försvunnit. Stundtals har det varit underbart väder. Idag har hunden och jag fikat i solen. Ja, Iza fick smaka av kaffebrödet fast det väl inte är så nyttigt för henne. Förresten är det inte så nyttigt med fikabröd för mig heller. Vi njöt i alla fall!

Det finns fortfarande lite blommor kvar i trädgården. Hortensian ovan står visserligen i kruka men krukan står i trädgården så visst gills hon väl?





Asarum maximum 'Giant', hasselörten, försöker veckla ut sin svartvita blomma i förtid. Den ska egentligen inte blomma förrän till våren.
 







Kronbladen på den daggvåta vallmon är behagfullt nedtyngda.




Sommarsnö är helt ok!
 
 
Clematsi fargesii 'Summer Snow', stjärnklematis, är en underbar klematis! Den svingar sig lätt upp i ett litet träds krona eller så använder man den som en mäktig marktäckare. Summer Snow är en korsning mellan Clematis vitalba och Clematis potaninii och härstammar som många andra av våra mest underbara trädgårdsväxter, från Kina. Fem meter hög kan den bli och blomtiden varar från början av juli ända tills frosten tar blommorna. Sol eller halvskugga och till och med helskugga fungerar. Den ska klara sig upp till zon IV och du kan klippa ner den.... eller låta bli. Den bryter på gammal ved men det är till fördel om man klipper ner den, åtminstone en del av den, till ca 40 cm så att nya skott kan utvecklas.

 


 
Cercidiphyllum japonicum, katsuran, eller om ni så vill, pepparkaksträdet, är väldigt vackert även under hösten. Men tyvärr måste jag erkänna att jag ALDRIG någonsin har känt brödbaksdoften som det så ofta talas om. Under hösten ska man kunna känna den underbara doften men... Undrar om det är något fel på min näsa eller på min katsura?





Tsuga canadensis 'Gentsch White', dvärghemlocken, är faktiskt ganska snygg i år. Jag har stammat upp den lite och den ser för närvarande inte så dum ut. De nedhängande grenarna har nästan ett elegant uttryck, åtminstone just nu men jag kommer säkert ändra mig igen. Jag är ytterst ambivalent angående denna hemlock.

 
Hoppas att ni alla får en trevlig vecka!

3 kommentarer:

  1. Vilka fina bilder! En Katsura har jag köpt i år, en liten tanig sak på 40 cm. Hoppas mycket på framtida doft - vi får väl se hur det blir.
    Kram Nora
    P.S. Jag tyckte Hemlockan var snygg:-)

    SvaraRadera
  2. Bilden med pepparkaksträdet, gillas skarpt av mig, skärpan ligger så snyggt på den bilden:)

    SvaraRadera
  3. Tack Carina! Sådana kommentarer uppskattas verkligen!

    SvaraRadera