Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

fredag 7 juni 2013

Tack!

Tack alla ni som varit i min trädgård denna vecka!
I tisdags hade jag besök av Skärholmens Trädgårdssällskap och igår tittade många trädgårdsamatörer på trädgården. Inte bara trädgårdsamatörer förresten, jag hade andra trevliga besökare här också. Jag hade ju extra öppet och vädret var fantastiskt, så många unnande sig en trädgårdsdag.
 
 

Den underbaraste av alla syrener, Syringa vulgaris 'Beauty of  Moscow' med dubbla snövita blommor. Knopparna är rosa och nu är det inte många knoppar kvar men på bilden nedan syns ändå några knoppar med en anstrykning av rosa.



Det har varit en intensiv och härlig vecka. Stort tack till alla er som kommit och tittat och handlat. Jag hoppas att jag hunnit att svara på det mesta som ni har undrat!

Det så mycket som blommar i trädgården, både stort och smått, och ni som varit här har varit duktiga på att "titta nära".

Så här såg Arum maculatum "Rune" ut i krukorna för några veckor sedan.



Lite senare såg de ut så här med de underbara blanka svarta fläckarna på de spjutformade bladen. Någon sa igår att det såg ut som om någon hade stänkt tjära på dem. En träffande beskrivning!

Nu blommar läckra Rune med sina fläckiga kallor!


På svenska heter denna växt munkhätta. Det är en knölväxt, ca: 30 cm hög, som trivs i fuktighetshållande men väldränerad jord i ett halvskuggigt läge. Hos mig på Torvan är Rune placerad i en av blötbäddarna och han trivs utmärkt.

Idag står vattning och omkrukning på schemat och imorgon lördag är Torvan öppen igen.

Välkomna!

1 kommentar:

  1. Vilka kontraster, den vackra klassiska syrenen och så annorlunda och häftiga 'Rune'. Denna 'Rune' har jag aldrig träffat på tidigare men jag skall notera mig namnet. Tror nog den fr plats på önskelistan:-)
    Hoppas du får en trevlig helg i trädgården!
    Kram!

    SvaraRadera