Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

måndag 10 juni 2013

Några diskreta

Små måndagsblommor som färdkost mot en underbar måndag, bjuder jag er på idag.
 



 
Rhodohypoxis baurii, rosenblund, har överlevt vintern. Bra jobbat tycker jag!






En  nästan svart Aquilegia vulgaris, akleja som jag sått för länge sedan, dyker troget upp varje år.




 
 
Underbara Meconopsis quintuplinervia, elegant och trogen.
 
 




Tellima grandiflora, anagrambräcka, en diskret och i mitt tycke elegant skönhet. Den tål allt tycks det. Det blir många kapslar med frö varje höst och hon blir fler för varje år, om man vill, men bara om man vill. Det är lätt att plocka bort överskottsplantor. Rotsystemet är grunt och plantorna släpper lätt från jorden... om man vill.




 
Ha en underbar måndag!


 

2 kommentarer:

  1. Härliga bilder på allt som blommar, dina gula bilder var fina också. Jag gillar gula blommor, dom lyser i skuggiga hörn men jag hör att många inte gillar gult. Ha en skön dag i regnet, det regnar här i alla fall./Carita

    SvaraRadera
  2. Anagrambräckan har jag också och jag gillar den mycket! Rosenblund var ju en riktig sötnos, den har jag aldrig sett tidigare.
    Kram!

    SvaraRadera