Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

torsdag 2 maj 2013

Full fart!

Min kära hjälpreda Gunilla och jag har slitit hårt med vårstädningen av trädgården de senaste dagarna. Om man ska vara helt ärlig så är det allt mest Gunilla som slitit eftersom jag har varit fullt upptagen med att kruka upp nya växter och också ge övervintrande växter ny fräsch jord.

Det finns kul vårväxter uppdukade inför lördag när jag öppnar Torvan för säsongen. Vad sägs om  olika namnsorter av vitsippor, Trollius laxus (blek smörskål), Fritillaria aurea 'Golden Flag' (guldgul klocklilja), Fritillaria pallidiflora (blek klocklilja), olika sorter av hundtandslilja och nunneört, blommande Uvularia grandiflora, (sorgklocka), och Arum maculatum 'Rune', (munkhätta) som sticker upp sina fläckiga spjutblad och små Trillium grandiflorum-plantor (stort treblad).

Mycket har blivit gjort och det börjar att se riktigt fint ut på några ställen i trädgården men en hel del att göra återstår. Det känns som om allt händer mycket snabbare än det brukar där ute. Kan det vara så att växtligheten försöker att ta igen förlorad tid och snabbar på lite extra. Att sprida ut kogödsel mellan blommande nunneört, hundtandsliljor och andra trevliga växter i partierna, är inte det enklaste och ju längre man väntar med gödslingen desto svårare blir det.

Nunneört, Corydalis solida 'George Baker'

 
Hundtandlilja, Erythronium dens canis



Julros, Helleborus 'Winter Moonbeam'

 
Bergvallmo, Meconopsis 'Lingholm'

Välkomna till Torvan lördag, söndag kl. 11-15

2 kommentarer:

  1. Jobba på bara så att blir fint om vi plötsligt dyker upp där.Jag försöker också sprida ut kompostjord som jag gödslar upp lite. Man får försöka strössla den mellan plantorna, det tar ju lite tid men jag hoppas växterna blir glada sen. Ha det bra /Carita

    SvaraRadera
  2. Fint och fint, man måste titta nära, och det måste man nog göra ganska länge. Det verkar alltid finnas något som jag inte har hunnit med eller glömt, men det är ok. Oj vad jag njuter av denna sköna maj! Ni är alltid
    välkomna!
    Ha det bra ni också!
    /pia

    SvaraRadera