Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

tisdag 7 maj 2013

En grönare värld tack!

Det är grönare nu är för en vecka sedan, absolut, men nu väntar jag otåligt på att träd och buskar ska anta en underbar skir grönska. Det känns liksom... tomt i trädgården. En av besökarna i helgen tittade ut över trädgården och undrade om jag hade klippt ner en massa, tunnat ur bland buskar och småträd. Nej det har jag inte. Det är faktiskt bara det att grönskan inte har satt fart än och trädgården ändrar utseende ordentligt med utslaget lövverk.

 

Här finns ändå något med utslagen lövverk. Små Acer palmatum 'Butterfly', inköpta till försäljning i år  och med härligt utslaget bladverk. Detta är en väldigt vacker variegerad liten lönn. Den är svagväxande men efter många år kan den anta en höjd av 5 m. Bladen är femflikiga och variegerade med bladkanter som är rosa på våren, vita på sommaren och sedan  blir mörkröda på hösten. Härdig i zon I-III."
Var tid har sin njutning men jag längtar efter lövsprickningen!

 
 

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar