Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

onsdag 29 maj 2013

Att inspirera och inspireras

Riksmötet i Linköping
 
På fredag morgon styr jag kosan mot Göteborg eftersom Sällskapet Trädgårdsamatörernas riksmöte i år, är förlagt just dit. Det är exakt tio år sedan jag åkte på mitt första riksmöte och det ägde rum i Göteborg då också. För er som bara är ytligt bekanta med Trädgårdsamatörerna så kan jag berätta att ordet amatör kommer från ama som betyder älska. Vi trädgårdsamatörer är sådana som älskar och brinner för växter. Det är därför vi har hittat fram till föreningen.
 
Ett riksmöte låter torrt och tråkigt men det är bara nöjen och trevligheter hela tiden. Vi umgås, pratar växter, tittar på trädgårdar och så avslutas alltid ett riksmöte med en rejäl växtmarknad.
Jag ser fram emot en härlig helg men mannen stannar hemma och passar hunden.
 
Kanske vill du gå med i föreningen? Gå in på Trädgårdsamatörernas hemsida och läs!

http://www.tradgardsamatorerna.nu/

 
 
När man ser andras trädgårdar ser man ofta sådant man vill härma och göra till sitt eget. I en trädgård i Danmark såg jag denna samling av småhostor (minifunkior) exponerade på  detta trevliga sätt. Jo då, jag har härmat, eller rättare sagt inspirerats. Jag har ingen bäck att placera mina småhostor intill. Hos mig står de intill en stenkant.
 
 
 

På ett riksmötes växtmarknad har man möjlighet att köpa både vanliga och ovanliga växter. På bilden ovan ser du min vanliga, ovanliga vass. Det är faktiskt vanlig vass, men variegerad, den är upphittad på Österlen och har sedan hittat till min trädgård. Ni som har följt mig vet ju att Torvan ligger på en sandås och det är ju inte en perfekt växtlokal för vass precis. Den är planterad i en stor nergrävd hink och det fungerar utmärkt. Den behåller färgen ända till frosten och de mörkt bruna blommorna står snyggt till bladverket.

Den finns till försäljning här på Torvan.


Förra året såg jag denna otroligt snygga Hosta 'Regal Splendour' i flera trädgårdar och jag föll pladask. Det är en sport av 'Krossa Regal' och den har samma elegant upprätta växtsätt. Bladverket är daggigt blågrönt med en krämfärgad yttre kant. Den blir 80-90 cm hög, en underbar hosta!

Jag har självklart köpt in den så att den finns till försäljning.

Denna helg 1-2 juni är Torvan stängd
men jag har extra öppet på torsdag den 6 juni då det är Trädgårdsamatörernas dag.
Och nästa helg 8-9 juni har jag öppet igen som vanligt.
 
VÄLKOMNA!

1 kommentar:

  1. Vilka fina Hostor, både de små och den stora!
    Hoppas ni får en trevlig helg i Göteborg och att du gör fina fynd på marknaden!
    Kram!

    SvaraRadera