Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

söndag 21 april 2013

Vit som snö


Vit som snö, det är ett uttryck vi alla känner till och denna bägarcrocus, Crocus chrysanthus 'Aubade' är verkligen gnistrande vit, precis som vi tänker oss att snö ska vara.


Men så här kan snö också se ut! Detta är Torvans största kvarvarande snöhög. Visst är ni väl imponerade? Fast kanske inte så avundsjuka. Snöhögen ligger vid Torvans ingång i planket som vätter mot öster. Det är bara morgonsol just där och därför ligger det så pass mycket snö kvar. Men öster är ett trevligt väderstreck ändå. Tulpanerna blommar länge i det läget.


Just nu händer det massor där ute och fort går det. Jag har inte varit ute i trädgården sedan i torsdags, för i fredags när jag skulle städa inför helgen snavade jag över dammsugaren och stukade foten riktigt ordentligt. Fy så irriterande och frusterande att behöva sitta still med en smärtande stor och blå fot inne i soffan när allt händer därute.

Idag har jag linkat långsamt och försiktigt nerför altantrappen för att i alla fall titta på en del av det roliga. Jag tog med mig kameran men det var inte läge för några spännande kameravinklar precis.

Det är så mycket som ligger platt och avbrutet därute. Det är oroande att titta på avstånd, att inte kunna gå in i partierna för att kunna kontrollera hur allvarligt läget är. Men det finns också sådant som är positivt och glädjande därute. Flugtrumpeten, Sarracenia purpurea ser ut att ha klarat vintern utan problem, en riktigt pålitlig perenn i den lilla myren.


Den lilla brödgranen eller apskräcken, som den också kallas, Araucaria araucana verkar ha klarat vintern fint, men det kan vara lite för tidigt att fira. Den har legat skyddad under snön så det finns lite gott hopp om den ändå.

Araucaria araucana växer naturligt i Chile och Argentina och kan där bli ett högt träd, upp till 40 meter faktiskt. I Danmark har jag sett flera pampiga exemplar men högst 6-7 meter höga. Min lilla brödgran är en halvmeter ungefär.

Den ska klara ner till 15 minusgrader men vi har i år haft lägre temperatur än 25 minusgrader och det under en ganska lång period, så jag har varit orolig för min exot.

Tänk att jag som avskyr snö så mycket ändå måste vara tacksam för att snön har legat så tjock!



 

2 kommentarer:

  1. Nu när snön nästan är borta kan jag också känna tacksamhet att den låg så länge och så tjock - tänk hur illa det kunde varit om vi inte haft snö! Men gilla snö, nej det kommer jag aldrig att göra även om den är bra att ha ibland:-)
    Hoppas du blir bra i foten snart och att din lilla gran mår bra, den är ju så läcker:-)
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Hej och tack Nora!
    Vi bör ha klarat våra växter mycket bättre än de som har haft mindre snö. Men i år har det varit snö länge på de flesta platser i Sverige. Å andra sidan har snön varit så himla tung att mycket har lagt sig och brutits. En knepig och alldeles för lång vinter! Men nu Nora, nu ÄR det vår!
    Kram!

    SvaraRadera