Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

torsdag 28 februari 2013

Längtan!


Igår satt jag och tittade på bilder från i somras och det är obegripligt hur underbart och grönt det var.



Larix kaempferi 'Stiff Weeping', den japanska hänglärken är vacker hela året, även vintertid när de nakna grenarna avtecknar sig mot den vita snön.  Men den gråter mycket mer effektfullt under sommaren.



Min pipranka satte äntligen fart förra sommaren. Jag har väntat ganska länge på att se den växtkraft som den är så känd för. Förra sommaren mådde den fint i all fukt som kom ovanifrån, den tyckte att det var en toppensommar!

Ramonda myconi

Varje sommar försöker jag att föreställa mig vintern som ska komma och varje gång är det lika obegripligt svårt. Mer än svårt, på sommaren är det omöjligt att tänka sig hur snön kommer att ligga i ett tjockt täcke över alltihopa.

Igår satte jag mig i solen på altanen, i stöket, med min kaffekopp och hunden hoppade genast upp i knäet. Solen och vovvan värmde och vi satt kvar längre än jag hade trott att vi skulle göra. Takdroppet gjorde att hoppet om en tidig vår tändes! Det vore perfekt om snön smälte nu för jag behöver snart börja driva växter som ska säljas på trädgårdsmässan.

Mer sol tack!
 

2 kommentarer:

  1. Vilka härliga bilder, särskilt den första! Vad är det för något mörkt som sticker upp till höger om prydnadsgräsen?
    Kul att du skall på mässan och om du säljer växter kommer jag och handlar:-)
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Det är ett härligt mörkt gräs, Pennisetum glaucum. Både blad och blommor är mörka. Tyvärr är det inte härdigt men det är fantastiskt i sommarkrukorna.

    Visst ska jag sälja växter på mässan. Kom och köp! Kram!
    /pia

    SvaraRadera