Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

söndag 6 januari 2013

Vackra gamla handdrejade krukor

Under de senaste dagarnas sådd har jag tänkt på de vackra lerkrukor jag har i garaget i väntan på bättre tider. Nog är de tusen gånger vackrare än de svarta plastkrukor som jag använder!

Det var Magnus Johnson, vår kände klematisodlare, vår klematiskung som på trettio-fyrtiotalet ritade krukor som skulle passa för de behov som fanns i plantskolan han drev i Södertälje.

Om Magnus Johnsson



Krukorna var i olika storlek. Småkrukorna fanns i minst fyra olika storlekar och dessa användes för odling av taklök, saxifraga och andra stenpartiväxter. Under fyrtiotalet började Magnus Johnson att odla klematis och då ritade han ytterligare krukor med extra djup som passade just för odling av klematis. Klematiskrukorna placerades i en torvbädd för att de skulle hålla fuktigheten.



Här inuti krukan ser man linjerna efter handdrejningen.

Magnus Johnssons krukor handdrejades på Wallins krukmakeri i Södertälje som drevs till mitten av 60-talet då det stängdes. Då hade tyvärr importen av billiga krukor tagit över.

Det var mycket pyssel med hygienen efter användning av krukorna, detta för att inte virus och svampangrepp skulle spridas. Först borstades krukorna rena från jord och sedan lades de i tvättmedelslösning, till sist kokades de innan återanvändning.

Arbetskraft var ju inte någon bristvara under denna tid. De anställda sysselsattes under lågsäsong , sen höst och tidig vår, med att tvätta krukor och förbereda inför det kommande årets inkrukning av växter.

Dessa krukor plockar jag fram igen till försäljning i maj. Till krukorna får man alltid en liten informationstext om krukornas historia. Det här är inte vilka krukor som helst!


Maj, ljuva maj!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar