Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

tisdag 15 januari 2013

Tulpanens dag

Idag är det TULPANENS DAG och kanske det faktiskt är så att de flesta av oss har tulpaner hemma. Vi köper otroliga mängder av tulpaner den här tiden på året. Det är ju inte så konstigt att vi vill skyffla vintern bakom oss.

Jag har själv faktiskt inga tulpaner hemma idag. Det snöar så förskräckligt idag så när jag var på väg hem ville jag inte kliva ut i snön vid affären. Jag väntar tills fredag, då ska jag köpa en rejäl bunt. Jag tittar på lite bilder från förra årets blomning istället.


Den här lilla skönheten är en  Tulipa humilis 'Tète à Tète'. Tulipa humilis är en art från sydöstra Turkiet, Iran och Kaukasus som är variabel i färg och form. Denna pärla är en underbar, exklusiv och ovanlig sort med fyllda, mörkt röda blommor och den blir bara ca 10 cm hög.



Tulipa 'Exotic Emperor' är en tulpan som jag är mycket förtjust i. Det är en halvfylld variant av fosterianatulpanen ‘Purissima’ och den blommar lika tidigt.  Den är ungefär 35 cm hög och har lätt doftande, stora, rent vita blommor med gröna och gula strimmor på de yttersta kronbladen.  Dessutom har den stadiga stjälkar som klarar regn på ett föredömligt vis. Den är underbar!


Den åldras dessutom med behag!


Här är liljetulpanen 'West Point', en fantastisk gul liljetulpan med oerhörd lyskraft och elegans. En enda tulpan i vas är lyx! Den är 45-50 cm hög och det bidrar till dess elegans.


'Marilyn' är också en liljetulpan och hon kan skifta lite i utseende. Hon var den tulpan som blommade längst här i trädgården. Jag klippte ner blomstjälkarna i midsommarveckan.



Jag är förtjust i liljetulpaner och utanför planket står det fler, här finns de vita och pålitliga Tulipa 'White Triumpator som är känd för att återkomma år efter år i rabatterna, rakryggad och riktigt vit. Den öppnar sig i solsken och sluter sig elegant till kvällen igen.

Bredvid 'White Triumphator' står de mörka 'Burgundy', en snygg kombination, tycker jag själv. Burgundy är en tulpan som man ska försöka att placera så att den hamnar i eftermiddagssolens motljus. Då är de magiska och tar andan ur en.



Trevlig TULPANENS DAG!

3 kommentarer:

  1. Åh, vad fint det var utanför planket i våras!
    /Gun

    SvaraRadera
  2. Jag tycker tulpaner är vackra men jag är lite trött på att hela tiden försöka täcka eller skydda på annat sätt mot dom besvärliga rådjuren. Jag skall satsa på narcisser och påskliljor i stället, fast färgen blir ju lite enahanda då. Vi får se hur det blir. Hälsningar/Carita

    SvaraRadera
  3. Jag längtar efter mina nya tulpaner som jag köpte av dig i höstas. Vita, lila och gula. Ska bli sååå spännande och se hur det blir. Mitt "mörka" hörn ska lysas upp med gula tulpaner :-) Gällande rådjur så räddar jag mina tulpanplanteringar innan för kompostgaller....sätter dem i grupper så att de är lättare att skydda.Är man hemma och vill njuta av all prakt kan man enkelt lyfta bort dem.

    //Sophia

    SvaraRadera