Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

torsdag 4 oktober 2012

Så blev det då oktober!

Oj så mörkt det är denna morgon! Regnet hänger i luften men det faller inte, inte än i varje fall. Hoppsan, nu tittade jag ut och det regnar ordentligt faktiskt.

Denna vecka har verkligen hösten tagit rejäla steg framåt. Många träd har antagit höstfärger. Det glöder både här och där i skogsdungarna. Det är mest gult och guld som dominerar än så länge.

Ginkgo biloba


Hydrangea anomala ssp. petiolaris,
Min klätterhortensia har blivit vackert gul och den är underbar när solen skiner på den, vilket verkligen inte är fallet idag.
 
Klätterhortensia har sitt ursprung i Japan, Korea, Taiwan, ännu en värdefull invandrare som kommit till oss. Den klättrar med luftrötter och jag har två stycken placerade vid olika tallar. Än så länge är de ganska små och tillväxten är alltid långsam i början men de behöver ingen skötsel, de klarar sig utmärkt själva. Det enda man behöver göra är att vänta på att växtkraften ska ackumuleras. Sedan växer den på sig ganska snabbt.
 
 
Cimicifuga 'Brunette' är väl värd att vänta hela sommaren på. Knoppsättningen med alldeles kulrunda pärlor och borstiga vita blommor är ljuvlig men doften är ännu mer fantastisk! Det är så härligt att det finns något i trädgården under hösten som har en så stark doft. Om ni ännu inte har någon så ska ni passa på att gå till Trädgårdsamatörernas monter under trädgårdsmässan i Älvsjö i april. Där kommer det att finnas en helt ny namnsort! När ni sedan planterar den tycker jag att ni ska placera den så att ni går förbi den ofta.
 
Även om hösten är här finns det mycket att njuta av!
Ha en trevlig torsdag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar