Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

söndag 26 augusti 2012

Myror

Myror, myror och massor av myror! Tidigare i sommar så satt jag och rensade ogräs i och innanför en torvblockskant och blev överfallen, det finns inget annat som beskriver, det som faktiskt hände. Jag lutade den ena armbågen på torvblocket samtidigt som jag försökte att nå ogräset längst bort och helt plötsligt hade jag flera hundra pyttesmå, ljust röda myror kryllandes över armen, axeln och skulderbladet. Oj så ont det gjorde, de kryllade inte inte bara, de tog "stora" tuggor av mig. Jag fick nog en allergisk reaktion för det såg verkligen inte vackert ut efteråt. Dessutom kliade det något infernaliskt. I tre dagar, morgon och kväll, fick jag stryka på cortisonsalva innan den värsta klådan försvann.

Igår skulle jag rensa bort små ogräsplantor från myren och helt plötsligt fick jag se några oroligt springade myror. Jag upptäckte, när jag lyfte på en bit våt torv, att de hade en massa myrägg som de vaktade och putsade på. I MYREN! Hur kan de bosätta sig i en myr? Det var en verklig överraskning och inte en glad sådan! Den här gången aktade jag mig nogsamt för närkontakt.


Tacka vet jag fjärilar! Fast de ganska läskiga ut om man tittar nära. Den här nässelfjärilen hade den goda smaken att landa på en matchande blomma på altanen, en Tagetes.

Några bilder från trädgården igår.


Echinacea 'Green Envy' har precis slagit ut occh jag tycker att den är så elegant!



Fotbladets frukt, som rodnar så sakteliga.
 
Trevlig söndag,
önskar
pia!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar