Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

söndag 1 juli 2012

Vackert!

Jag har haft en mycket trevlig helg i trädgården. Jag trodde inte att det skulle komma många besökare till Torvan denna helg eftersom semestertiden är här men många stannar hemma och njuter av trädgård och grönska! Klokt eftersom vi väntar så länge på att sommaren ska komma. En liten tur någonstans är alltid trevligt men nog är det härligt att varva ner och njuta ledig tid i den egna trädgården.

Det är så mycket som är vackert i trädgården nu.


Gillenia trifoliata, trebladsspiran, är underbar. Den blommar med skira vita fjärilar på märkligt stadiga, tunna stjälkar. Den är pampig och ljuv på samma gång.


I en försäljningskruka står en av Paeonia 'Buckeye Bell' i blom. Jag är så glad att jag har en själv i rabatten. Den är så vacker!


Vacker är också Beesia calthifolia med sina blanka hjärtformade blad med tydlig nervatur. Om man inte bara spanar efter blommor så finns det mycket vackert att upptäcka. Beesian växer i lundmiljö på hög höjd i Kinesiska Yunnan, och här på Torvan.

Tänk, klockan är 21.30 och solen skiner fortfarande. Måtte vi minnas detta i november!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar