Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

söndag 15 juli 2012

Tak på Torvan

är det nu, i alla fall på min lilla bod i järn. Det känns så bra att ha det där taket för det betyder att jag slipper bli så infernaliskt blöt de där gångerna när det verkligen häller ner. Dessutom blir Torvans varor skyddade.


Igår var det en torr och fin sommardag och solen tittade fram några gånger. Några droppar började att falla men de hejdade sig liksom i luften, det blev inget av det hela. Trevligt, för även om jag faktiskt är tacksam för regnet som kommit så kan det gott regna på natten, som i natt, och inte på dagen.  Det är faktiskt jätteskönt att slippa vattna så mycket i trädgården. Jag tycker att det är ganska perfekt trädgårdsväder, fast lite varmare skulle jag nog gärna ha ändå. Vi har bara suttit ute sent en enda kväll hittills.


Skenkamelian, Stewartia pseudokamelia har slagit ut. I år har jag inte behövt att stödvattna den alls, än så länge. Jag brukar göra det om det blir en lång torr period.


Murgrönsviolerna, Viola hederacea står lite skyddade i en gammal äppellåda. Det behövs egentligen inte för de tycker mycket om fukt. Murgrönsviolen blommar hela sommaren och långt in på hösten, ända tills frosten tar den. Om man inte väljer att försöka övervintra den förstås. Den täcker ganska snabbt in en stor yta och är underbar att ha i en låg skål eller kruka. Man kan inte låta bli att titta på den eftersom den är så fantastiskt ljuv.


Kullagårdens handskurna fåglar att sticka i marken. Den här pippin behöver man inte skydda mot regn. Ju mer regn desto bättre!

Helenaerosen 'Hybrida' blommar fantastiskt just nu!


Välkomna till Torvan! Öppet idag klockan 11-15.

2 kommentarer:

  1. Skönt att du äntligen fått ett tak, jag har tyckt lite synd om dig när du fått stå i regnet och allt blir blött. Hoppas det här underlättar en hel del.
    Vi ses/Carita

    SvaraRadera
  2. Jo du,det HAR varit synd om mig två gånger i år. Det fullständigt hällde ner vid två tillfällen. Då var det inte kul! Fast det var nästan lite lustigt också måste jag säga. Jag skulle skriva kvitton till kunder och kvittoblocket var som om man hade hållit det under en vattenkran. Hemskt!
    Kram
    pia

    SvaraRadera