Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

tisdag 26 juni 2012

Tre blå

Idag har jag spenderat några timmar i trädgården med att rensa ogräs. Det regnade lite emellanåt men inte så att det störde. Det är verkligen frodigt efter allt regn som kommit och det gillar jag, men det är rätt mycket jobb innan det ser ok ut där ute.


Baptisia australis, färgväpplingen, ska jag staga upp lite imorgon. Den är egentligen ganska stadig i sig själv men det har regnat så mycket att den behöver lite hjälp. Färgen på blommorna är underbar. Djupt blåvioletta är de och de passar så bra ihop med de blågröna bladen. Det är en pampig växt som blir ca.1,5 m hög.


Iris germanica-favoriten, blommar i år med färre blommor än den brukar och det är mitt fel. Den har inte fått någon extranäring alls. Jag brukar vara snäll och ge lite grann men som sagt, i år blev det inget. Jag får skylla mig själv. Den doftar i alla fall lika gott som vanligt.


Iris germanica 'Flying Blue Bird' har jag tagit upp och delat på. Jag tycker väldigt mycket om den också. Iris germanica passar bra här i trädgården eftersom den tål mycket torka. I år behöver den inte stå torrt och det verkar inte göra något. Jag såg den frodas i en trädgård på en mosse. Det var verklig våtmark där den växte och det gungade när man gick runt i den trädgården. Iris germanica verkar vara en anpassningsbar skönhet. *Flying Blue Bird' finns till försäljning.

Imorgon ska solen skina, säger smhi, och mer ogräsrensning och uppbindning av växter står på schemat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar