Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

måndag 12 mars 2012

Koltrasten sjunger!

Klockan 17 var det 11,5 grader ute! Och senare satt jag och lyssnade på koltrasten! Jag stängde av TV:n för att kunna lyssna och njuta. Det finns inte mycket som slår upplevelsen av årets första koltrastserenad!

Jag har tagit en tur i trädgården också, för att se vad som hänt under dagen, hur mycket snö och is som smält. Och det är ganska mycket det! Det finns fortfarande en hel del kvar men det går fort när det är så här varmt. Underbart!

Grodprinsen ser gladare ut idag än för några veckor sedan.

Det är inte mycket som blommar än men Helleborus niger (julros) och Galanthus nivalis (snödroppar) blommar i alla fall. Här finns bara vanliga snödroppar, inte en massa spännande arter. Jag har aldrig drabbats av galantofilsjukan. Tur är väl det eftersom det räcker så bra med min samlarlusta som det är. Fast... det skulle vara trevligt att ha dubbla snödroppar, förstås!

Även om det inte blommar så mycket än så är det underbart att växterna syns igen. Imorgon ska här sopas. Det ligger ganska mycket kvistar och grenar strödda över trädgården. Vinterstormarna har ruskat ner en hel del. Förresten tror jag att det ramlade ner massor under lördagsnatten också. Det ska bort!

Leucojum vernum, snöklocka




Bilden ovan, Delosperma congestum som har tinat fram. Den får lysande gula blommor som liknar små solar. Nedanför till vänster Blechnum spicant, kambräken, en av mina ormbunksfavoriter.

Trillium albidum på väg upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar