Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

lördag 4 februari 2012

Frösådd

En riktigt kall och vacker lördag är det. Säkert kommer många att utnyttja lördagen till att åka skidor eller skridskor, åtminstone en liten stund. 15 minusgrader måste man ta på allvar. Klä er ordentligt innan ni går ut!

Här är en bild från förra vintern. Vackert var det men oj så skönt att vi inte har så här mycket snö i år!



En annan lämplig sysselsättning idag är att titta på Den viktorianska trädgården på kunskapskanalen, som jag skrev om igår. Själv ska jag gå ut i det vackra vädret. Ända till garaget ska jag gå, för att hämta fler krukor till frösådden som jag är i full gång med.


Berkheya purpurea, tistelaster ligger högst upp i högen av fröpåsar. Jag har en planta som nu är tre år gammal trots att den är lite dåligt härdig. I år ska jag sälja tistelaster. Den är fantastiskt vacker och fler borde få chansen. Om ni vill så den själva så kan jag berätta att den är lättsådd. Den är varmgroende.


Under tistelastern ligger en påse  med Origanum rotundifolium. Det är frö som jag skördat här hemma i trädgården. Jag brukar ha den till försäljning och det är alltid kul att presentera den för dem som inte känner till den. Den doftar starkt och många blir väldigt överraskade eftersom den inte ser ut som den vanliga oreganon.

Roa er ni, med skridskoåkning och skidåkning, ni som tycker det är kul, men jag är övertygad om att jag kommer att ha roligare!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar