Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

måndag 30 januari 2012

Tulpanträd

När jag i slutet av 90-talet semestrade i Skåne väcktes mitt växtintresse på allvar. Det fanns så många spännande träd, buskar och perenner i trädgårdarna som jag aldrig hade sett förut. Det kan ju till en del bero på att jag inte sett så värst många trädgårdar då, men visst är det så att det finns mycket söderöver som jag gärna, väldigt gärna skulle vilja ha här i min trädgård. Det tog några år innan jag vågade pröva växter med zonangivelse 0-2. Här i Tullinge är det ofta zon 3-4 i våra trädgårdar men det kan variera väldigt mycket naturligtvis.

Liriodendron tulipfera, tulpanträdet, har klarat sig alldeles utmärkt. Det fick förstås sig en knäck av en råbock en vår men rådjur finns det söderöver också.


Här är två bilder på bladverket som jag tog i höstas. När bladen övergår i gult syns nästan den originella bladformen bättre än på sommaren.


Jag är tacksam över att det inte är så mycket snö denna vinter. Hoppas nu bara att jag inte får ångra mina ord. Tulpanträdets ved verkar vara ganska skört. En stor gren knäcktes av den tunga snön förra vintern.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar