Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

måndag 30 januari 2012

Gyllenlönn

Acer shirasawanum 'Aureum', ännu en favorit, har blivit ett ganska vanligt träd. Många har skaffat sig ett, trots att det är förhållandevis dyrt i inköp. Det är absolut värt vartenda öre. Gyllenlönnen har ett underbart bladverk som lyser upp i skugga och halvskugga. Placeringen kan vara lite knepig eftersom den gyllene färgen bleknar lite i ett helskuggigt läge och i ett för soligt läge kan bladen brännas och anta en vitgul färg.


Jag har två gyllenlönnar och den ena har blivit riktigt stor om man tänker på hur långsamt de faktiskt växer. Den är nog närmare två meter hög nu och har stått på sin plats i mer än tio år. Tyvärr insåg jag inte vilket utbrett växtsätt den har och nu börjar det bli trångt om utrymme. Ett problem som jag måste lösa på något sätt framöver.
Arten kommer ursprungligen från Japan och namnet shirasawanum har det fått efter den japanske botanisten H. Shirasawa.         

Acer shirasawanum 'Aureum', har fått utmärkelsen AGM. I länken nedanför kan du läsa en intressant text om denna prestigefyllda utmärkelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar