Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

lördag 4 juni 2011

Torvan Trädgård är öppen! Välkomna!

Ännu en strålande dag utan ett moln på himlen! Det är verkligen sommar! I trädgården är det helt fantastiskt med allt som blommar och doftar. Hostorna har nästan vecklat ut sig i sin fulla prakt och det är frodigt och överdådigt på ett underbart sätt. Det är väl underligt det där att man hela tiden tycker att det måste vara "just nu" som är den härligaste tiden är i trädgården. Ja, utom på vintern då.


Hosta 'June' med sina trefärgade blad, är en av favoriterna bland Hostorna. Men det finns många favoriter.


Och så en bild på Syringa 'Maidens Blush' som doftade så starkt förra helgen. Nu är det Syringa 'Krasavitsna Moskvy', Moskvas skönhet, som står för den starkaste doften. Nästa helg kommer det nog att vara Syringa meyeri 'Palibin' som kommer att vara den mest doftande. Det blir trevligt för stamsyrenen Palibin står nära altanen och när man sitter ute på kvällen...

Gullregnet blommar också! Vi har ett ganska stort träd vid altanen som frösått sig där alldeles självt. Ett frösått gullregn är inte så märkligt eftersom Tullinge är fyllt av dem. Men så trevligt att det placerade sig precis där!


Fåglarna är glada. Det måste de vara eftersom de sjunger så. Igår hade jag en koltrast som hela tiden följde mig. Det kändes så i varje fall eftersom jag hela tiden såg honom. Mindre bra var att han pickade i mina torvblock.

Fåglarna som jag har stuckit ner bredvid min lilla buxbomhäck är tysta och snälla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar