Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

onsdag 29 juni 2011

Rosor

Nu förstår jag varför jag har skaffat rosor trots att det inte är så bra förutsättningar för dem här i Torvan Trädgård. Här finns ju bara sand egentligen och rosor vill ha god jord. Visst finns det rosor som tål sand men man måste ändå jobba för att de ska utvecklas väl. Det är åtminstone min erfarenhet.

I år har jag varit verkligt missnöjd och besviken över rosorna eftersom de tre ganska stora buskarna Madame Hardy, Maiden's Blush och Duchesse de Montebello har frusit ner ordentligt. Jag har klippt ordentligt i dem och nu står det tre förskrämda rosor i varsitt rosstöd avsedda för betydligt större rosor. Man tycker lite synd om dem där de står. I vart fall har jag gjort det fram till nu. Nu förlåter jag dem gärna för att de frös ner och inte uppförde sig väl detta år. De blommar. Klart att det minsannn inte är den blomning som brukar inträffa men de är underbara ändå.

Rosa 'Madame Hardy'

Rosa 'Valdemar'
Jag har drömmar! Min Valdemar blommar nämligen inte än. Jag planterade en liten Rosa 'Valdemar' i höstas vid ingången till Torvan, mot planket. Han växer och mår bra men är forfarande liten. Nästa år ska han blomma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar