Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

tisdag 28 juni 2011

En vanlig och en ovanlig!

Igår fick jag trädgårdsbesök. Vi var tre tjejer som gick runt i trädgården och njöt av en fantastisk kväll. Solen går ju just nu ner först klockan tio och det är något att försöka minnas till vintern. Att det faktiskt kan vara alldeles ljust så länge och att skymningen inträffar mellan klockan tio och elva!

Vädret var fantastiskt. Det var alldeles stilla och inga mygg var det heller. Vi fick dricka vårt kaffe i lugn och ro.


När vi flyttade hit 1983 så slet vi med att ta bort en jättehäck med berberis. Det var inte kul! Taggigt och eländigt var det. Jag och min man var alldeles överens om att berberis var en växt vi aldrig skulle skaffa. Nu har vi i alla fall fyra berberisplantor i trädgården. Detta är en av dem, Berberis thunbergii atropurpurea 'Rose Glow'. Som jag tidigare sagt, man kan ändra smak!


Ramonda myconi som sitter här och var i mina torvblock, var en ny bekantskap för en av tjejerna. Det är en släkting till den vanliga fönsterbräde-blomman Saint Paulia. Det kan man faktiskt se på blomman. Ramondan har en snygg bladrosett med  köttiga, lite håriga blad, och den vill inte ha fukt stående i bladrosetten. Därför placerar man den med fördel lite lutande i en skreva så att vattnet kan rinna av, eller som jag, i torvblock. Eftersom torv är näringsfattig så tillför jag lite långtidsverkande näring som exempelvis Chrysan. Alla växter behöver vatten och näring.
Många kul växter finns det! Vanliga och ovanliga, inhemska och invandrade! Vilken tur att vi har dessa invandrare!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar