Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

torsdag 16 juni 2011

Cercis canadensis 'Forest Pansy'



Judasträdet lever! Jag planterade ett Cercis canadensis 'Forest Pansy´ förra sommaren i hopp om att kanske det skulle klara sig här i Tullinge. Hon är en kinkig dam och en riktig zonknäckare. Hon vill gärna bo zon 0-1 och här i Tullinge har vi ett bistrare klimat. Hon står skyddat vid huset men faktum är att hon faktiskt står i en blötbädd. Fast det vet hon kanske inte om.

Förra veckan stod jag med spaden och tänkte precis sätta den i jorden för att ta bort henne. Jag har väntat hela våren på att hon ska bryta men inget livstecken har synts. Nu hade jag givit upp och tänkte ta bort henne trots att tulpanerna 'China Town' runt om henne fortfarande blommade. Jag ville inte vänta längre. Men så såg jag blad längst ner vid foten av stammen och började titta närmare. Det fanns små bladutspring på flera ställen på grenarna! Vilken lycka! Många gånger denna vår har jag känt och skrapat lite försiktigt på grenarna för att se om det fanns lite grönt under barken. Det har det gjort men att trädet skulle vakna så här sent vågade jag inte tro. Jag hade verkligen givit upp!

Dåligt samvete!
Jag hade inte täckt henne alls. Inga torra löv runt foten. Ingen omsorg alls fick hon i höstas och det var 18 minusgrader här i Tullinge andra veckan i november.

Det ska bli mycket intressant att se hur hon utvecklas under sommaren! Kommer hon att vara lika elegant som förra året?













Det botaniska namnet Cercis syftar på bladen som är hjärtformade. Katsuran och Judasträdet har blad som liknar varandra även om Judasträdets blad är mycket större. Katsurans vetenskapliga namn är Cercidiphyllum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar