Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

söndag 29 maj 2011

Syringa vulgaris 'Krasavitsna Moskvy'

Tack för en väldigt trevlig helg här i Torvan Trädgård! När jag gick ut för att öppna kl.11 regnade det så smått och jag trodde att det skulle bli en rätt ensam dag i trädgården. Plötsligt bröt solen fram och kunderna och vännerna kom!

Välkommen hem, Lena! Måtte sommaren bli riktigt lång så att du kan stanna länge!


Jag tror inte att någon av mina besökare under helgen, har gått förbi Moskvas skönhet, utan att stanna till för att beundra henne. Hon är fantastisk! Bredvid henne står Syringa 'Maidens Blush', (jungfruns rodnad) som blommar med rosa blommor och som doftar starkt och underbart. De utgör verkligen en perfekt kombination. 'Maidens Blush' slår ut något tidigare och när Moskvas skönhet står i knopp med sina runda, rosa knoppar så överensstämmer färgen hos dem precis. Effekten blir ännu häftigare när hon slår ut i kritvitt och alla som går förbi är övertygade om att det just är den vita, dubbla syrenen som doftar så starkt.

Det finns så mycket som blommar i trädgården just nu och en växt som också har blivit uppmärksammad är Anemone narcissiflora, narcissanemon.

För några dagar sedan skrev jag att ni skulle satsa på gult! Idag blir uppmaningen, satsa på vitt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar