Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

söndag 1 maj 2011

Mosippa

Pulsatilla vernalis, mosippan, som är en av de växter som jag måste ha, har visat sig vara en läckerhet! Det tycker åtminstone haren. Tydligen är den dessutom som godast natten eller morgonen precis innan den ska slå ut. I år hände det igen och jag blir så arg på mig själv för att jag inte spred ut det där blodmjölet!


Tur att jag har plantor av Pulsatilla vernalis på flera ställen i trädgården för detta är en av de där "måste ha-växterna" för mig. När jag var liten plockade mamma och jag mosippor att ha på köksbordet. Detta var när vi var i stugan i Värmland och den öppna tallmon var full av ludna och ljuvliga mosippor.


Haquetia epipacis 'Thor' blommar för fullt och bredvid så har jag hittat en trevlig fröplanta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar