Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

tisdag 12 april 2011

Flitig som en myra!

Idag har jag varit flitig som en myra.

Det gäller  att skynda sig där ute. Det växer så det knakar! Jag trodde att det var senare med växtligheten i år eftersom snön alldeles nyss smält bort. Förra veckan hade vi ganska mycket snö och faktum är att vi fortfarande har några snöfläckar kvar. Väldigt små men ändå.

När man räfsar undan fjolårslöven och klipper ner perennerna så ser man att plantorna är beredda och att de ligger i startgroparna för att överraska en.



Som sagt, det gäller att skynda sig att gödsla och klippa ner gammalt. Förra året hann jag inte med riktigt. Jag vet att jag satt och försiktigt klippte ner gammalt skrafs mellan de alldeles nya fräscha skotten i vårärten, Lathyrus vernus. Det var verkligen ett pillergöra.


Snöklockan blommar! Jag köpte Leocojum vernum, snöklockor alltså, på trädgårdsmässan. Åtta plantor köpte jag. Jag hittade nämligen sådana "in the green". Sådana som var överblommade men friska och fina. Inga torra skrumpna lökar i påse.Nästa år kommer jag ha fler snöklockor än i år.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar