Kul att du har hittat hit!

Hej och välkommen till Torvans blogg! Kul att du har hittat hit! Här kan du läsa om sådant som händer i Torvan Trädgård i Tullinge, nära Stockholm, och om mina gröna tankar.

Alla bilder är mina egna om inte annat anges. Motiven är från Torvan Trädgård eller andra härliga och inspirerande platser. Fråga om lov om du vill låna en bild!

Följ mig gärna också på instagram!

torvan_tradgard

/pia

lördag 2 april 2011

Det blir trångt i växthuset!


I växthuset står nu de växter som blev kvar efter mässan. Där ska också alla frösådder få plats. Det kommer att bli riktigt trångt för jag har sått mycket.

Förra året köpte jag in Dicentra 'Burning Hearts' (Rokujohjärta) och jag har varit väldigt bekymrad över dessa plantor eftersom de har fått övervintra i växthuset. Det blev riktigt kallt bara några veckor efter att jag hade flyttat in dem där. Arton minusgrader i mitten av november! Hemskt! Det fanns ett tunt snötäcke som skydd där ute i det fria men i växthuset stod de i kylan alldeles oskyddade. Det känns jättekul att de nu tittar upp som krusiga, grågröna kalufser i krukorna.

Jag var ute i trädgården igår för att spana efter eventuella blåsippor eller annat kul. Men det var lite för tidigt. En vecka till med vårvärme så kanske jag kan hitta något trevligt sedan. I vår trädgård får vi alltid vänta lite längre än alla andra på att de första vårblommorna ska komma igång. Vi har alltid lite mer snö än alla andra. Nåja, i växthuset har jag två stycken Nomocharis, fjärilsliljor, som har slagit ut och två nya, blommande blåsippor som jag köpte på trädgårdsmässan. Jag är rätt nöjd i väntan på den första blomningen där ute. En hel del snö har smält bort trots allt.

Delosperma congestum

 En bild från växthuset taget förra året.
Pulsatilla sp.
Den här veckan har jag skolat om några av mina frösådder. Bland annat har Delosperma congestum fått mer livsrum. Det är en liten Delosperma från Sydafrika som klarar sig bra här i vårt nordiska klimat. När den blommar är det som om starkt lysande solar strålar mot en i stenpartiet.

Pulsatillorna som är varmgroende har börjat att titta upp men det är för tidigt att skola om dem än. Det är skönt att allt inte blir färdigt för omskolning samtidigt. Förresten, ett litet råd, skaffa många Pulsatillor! Det spelar ingen roll vilken art du väljer, alla är underbara!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar